Denne “Webanalysen” (formal og innholdsanalyse av et nettsted) er en skriftlig oppgave ved “Digital mediedesign” som er et nettbasert årsstudium ved Høgskolen i Telemark, avdeling Notodden. Våren 2011

Av: Kate E.Larsen og Morten Lindhom

Produktet
http://www.gladjespridaren.se 

Glädjespridaren er en svensk nettside hvor man på ulike vis kan sende postkort, og i tillegg en samling av ideer til ulike håndlagde kort. Siden eies av Posten Norden konsernet som er en sammenslåing av Posten AB (svensk) og Post Danmark. Hensikten med siden er å få folk til å sende kort og bruke posten.se sine tjenester.

Man kan gjerne si at målgruppen er «alle» som ønsker å sende et kort til noen, men vi tenker at det fortrinnsvis vil det gjelde de som allerede bruker tjenester på internett og er kjent med bruk av en pc. Mennesker med liten erfaring med pc vil kanskje gjøre det på gamlemåten og sende et fysisk kort selv. Men kanskje kan denne tjenesten være så enkel at disse brukerne lokkes inn og dermed kan siden være en slags portåpner til bruk av tjenester på nettet? Sidens profil er fargerik, leken, gøyal og appellerer til unge mennesker. Eldre mennesker med kjennskap til pc er likevel ikke definert ut av målgruppen. Her kommer det jo an på hvor ung man er til sinns, og hvilken erfaring man har med pc fra før. Det ligger en aldersbegrensning i det man skal betale for å få sendt kortet. Da må man ha en kundekonto hos posten.se eller bankkort.

De tre øverste korttjenestene er interaktive i den forstand at man plukker blomster, velger navn, tekst og annet som personliggjør kortet. Resten av siden er kun en samling av friske ideer og linker inn til posten.se sine tjenester.

Informasjonsdesign

Glädjespridaren er en fargesterk nettside som innbyr til lek og utforsking. Øverst på siden finner vi en meny bestående av postens logo, et søkefelt hvor man kan søke etter ideer til kort ut ifra kategorier, og en menylinje med skrivetips ulike linker til informasjon på posten.se sin nettside. Menyknappene til høyre har rollover funksjon på den måten at det kommer opp en tekstlapp under menyvalget, som forklarer hvor linken fører hen, og så må man klikke på en link i teksten.

Under dette ligger en av tre ulike inteaktive animasjoner; Kärlek som aldrig vissnar. Dette er hovedelementet på siden. For å komme videre må man trykke på Börja plocka.

Da forsvinner den grønne bakgrunnen som en duk som trekkes til side, og man kommer til et torg med en en blomsterbod. Her kan man plukke ulike blomster og designe sin egen blomstebukett. Denne lagres så som et bilde, som man kan laste opp og sende ut som et postkort via posten.se sin tjeneste (vykort).

Når man fører musa over blomstene vil navnet på blomsten, og ulike betydninger vises. Hvis man så plukker (trykker på) en blomst får man opp et forslag til budskap på lappen til venstre. Dette er forslag til tekst som vil komme på det ferdige kortet og kan endres i etterkant. Når man har valgt alle blomstene man vil ha må man trykke på Bind ihop for å lage buketten.

Buketten som du når har laget blir lagret som en fil lokalt på pc’en og man kan trykke seg videre inn til posten.se sine sider og bruke tjenesten skicka vykort (sende postkort).

Utenom hovedanimasjonen finnes to andre liknende tjenester. Den ene gir mulighet til å få en avisforside med et valgt navn og ulike tekster (eksempel: Ole er Sveriges mest älskade) og på den andre kan man lage et eget monogram.

Det er flere linker opp mot sosiale medier. Facebook har fått god plass på siden, som vist ovenfor. Her kan man vise at man liker Glädjespridaren ved å trykke liker direkte her på nettsiden. Man blir ikke sendt videre til Facebook siden, men trenger kun et enkelt klikk. Det vises også et utvalg av brukere som liker denne siden. Andre steder på siden er det linker til både Facebook og Twitter, med andre ord mange oppfordringer til å dele siden med andre. Under de ulike postkortideene kommer det også opp hvor mange som liker ideen.

Logoen øverst til høyre fungerer som en hjem-knapp. Men på en måte ville det vært like naturlig om denne førte til posten.se sine sider. Bildet av posthornet er et kjent symbol og vi forventer å komme til posten sine sider like mye som til forsiden. Kanskje kunne det vært en annen link som førte oss til forsiden? Overskriften på siden fungerer ikke som noen link og er kun synlig når man er øverst på siden.

På høyre side litt under hovedmenyen har man en rød boks som åpner et skjema for å fylle inn og dele egne postkortideer fra ens egen blogg etc.

Under de 3 interaktive animasjonene kommer det en lang rekke med ideer til håndlagede kort. Listen fortsetter «i det uendelige nedover» med mange varierte og gøyale ideer. Bildene viser prosjektene og fungerer som linker inn til hvert prosjekt. En av boksene er 4delt og viser de mest populære ideene.

Man kan trykke på hvert av bildene og da får man opp en større versjon av samme bildet, sammen med noe tekst og i noen tilfeller flere bilder av samme kort-ide. På hver side av bildet dukker det da opp piler som fører en frem og tilbake på flere bilder. Øverst og nederst til høyre er en knapp for å stenge ned vinduet og under bilde og tekst er funksjoner for å dele, skrive ut og rapportere.

Den store versjonen legger seg i samme rekkefølge som i oversikten og om man scroller opp eller ned på siden ser man fremdeles små versjoner av alle de andre ideene. Det kan se ut som om det er en glipp eller feil på siden. Når man åpner de postkortideene som ligger under mest populære vil hovedanimasjonen (blomsterboden) begynne å kjøre og dermed trykke det andre innholdet i vinduet nedover. Det nytter ikke å scrolle nedover for å se resten av innholdet, og postkortideen, for man blir bare «kastet» opp igjen til animasjonen.

Navigering ellers på siden mellom animasjonene og postkortideene fungerer bra. De brune menyknappene øverst åpner nettstedet posten.se i en ny fane i nettleseren. Den rød knappen, skrivetips, åpner et vindu med mulighet til å velge ulike kategorier av tekst (Gratulasjoner, innbydelser osv) og man får så opp tips til hvordan man kan utforme tekst til et kort. Strukturen på siden er lineær og ikke så veldig kompleks.

Nettstedets utseende

Den grafiske profilen handler ofte om å skille seg ut fra konkurrentene, og dette er kundens første inntrykk av bedriften. Når det gjelder posten i Sverige så har de ikke noen konkurrerende bedrifter, så dette er ikke noe designeren trengte å tenke på når han skulle designe denne siden. Designeren må prøve å skape en profil som skaper interesse fra leseren samtidig som den er informativ og gir leseren lyst til å sende et postkort. Det er dette som er målet med siden; profileringen samtidig som designeren prøver å gi nettstede en positiv image og identitet.

Layout er hvordan teksten er plassert i forhold til bilder og andre virkemidler på web siden. En effektiv layout er nødvendig for at web siden skal kunne gi brukeren hjelp til og raskt finne det de leter etter. Samtidig som de vil at siden skal appellere til flest mulig. En godt utformet layout kan være forskjellen mellom at leseren med en gang finner hva de er ute etter, eller at de raskt mister interessen for siden og forlater den. Når man kommer inn på siden registrerer man postlogoen som får oss til å forstå at siden må inneholde informasjon om sending av pakker eller kort/brev. Vi finner ganske raskt ut at på denne siden kan man sende postkort med litt annerledes design enn man er vant til. Siden har en spennende og innovativ layout.

Kilde: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa511279.aspx

På siden er det brukt de to primærfargene blå og rød, og sekundærfargen grønn. Animasjonen med blomsterboden har sterk grønnfarge og er et fokuspunkt på siden. Fargen som har fått størst fokus er grønn, som er komplementærfargen til rød. Grønn som er en kald farge blir brukt som bakgrunn til sidens midtpunkt. Bruken av denne kalde fargen gjør dette elementet litt kjedelig, noe som er litt synd med tanke på at dersom du klikker på ruten åpner det seg en spennende verden hvor du kan sette sammen din egen blomsterbukett.

Det er ulike typer av skrift på siden. På blomsterbod animasjonen blir det brukt en slags gammel løkkeskrift. Den oppfattes som leken og lett, men kanskje litt vanskelig å lese? Denne skriften passer også godt sammen med ordet kjærlighet og den litt kjedelige grønne fargen som er brukt her. Overskriften (Gladjespridaren) er skrevet med en slags håndskrift-font, denne er også brukt i skrivetips og i linkene på menyknappene. Ellers er det vanlige skrifttyper.

På forsiden er det en animert flash funksjon (blomsterboden). Ved bruk av flash krever ikke animasjonen så stor kapasitet, verken for datamaskinen, internettforbindelsen eller nettjeneren. Blomsterboden er frisk og spennende, og vi tenker at den kanskje kunne ha åpnet seg automatisk eller at hele den grønne flaten var en link. Nå må man lete litt for å finne «börja plocka». Bunnen av animasjonen er taggete, og kanskje et forsøk på å få det til å se ut som en gardin? De to andre animasjonene er mye kjedeligere i fargen og kommer litt i bakgrunnen i forhold til blomsterboden

og alle de fargerike postkortideene.

Nedover siden kommer alle boksene som postkortideene ligger i. Boksene er ujevne, og når musen ruller over en boks kommer det opp et gult «bånd» rundt boksen, som har de samme stingene,

stiplene som tekstlappene i menyen. «båndene» inneholder en overskrift som sier noe om hvilken type kortidé dette er. Boksene og ideene er visuelt veldig kule, fargesterke og spennende. Man får virkelig lyst å klikke inn for å se på alle de rare ideene.

Som bakgrunn bak det midtstilte hovedfeltet er det brukt en dus lys blåfarge, det ser ut som det er laget noen solstråler som kommer frem fra bakgrunnen. Bakgrunnen steler ikke oppmerksomhet fra sidens informative del.

Konklusjon

Vi har gjennom denne analysen oppdaget at vi har ganske ulike meninger om nettsiden. Blandt annet har vi delte meninger om den første animasjonen. Den ene oppfattet den som kjedelig (kjedelig grønnfarge) og litt tungvint å navigere inn i. Et forslag til forbedring ville vært at «börja plocka» blinket for å skille seg mer ut og lede brukeren inn. Den andre syns den er frisk og artig, og fikk lyst å gå inn på den med en gang. Siden inneholder mange kjekke ideer og er inspirerende og fargerik.

Kilder:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa511279.aspx

Erichsen, Stein Holmboe 2009 Mediedesign 3.,GAN Aschehoug