Denne “Webanalysen” (formal og innholdsanalyse av et nettsted) er en skriftlig oppgave ved “Digital mediedesign” som er et nettbasert årsstudium ved Høgskolen i Telemark, avdeling Notodden. Våren 2011

Av: June Haugskott, Torbjørg Solberg, Harald Westlie

Produkt og hensikt

I denne oppgaven har vi tatt for oss nettstedet epla, som er et sted for kjøp og salg av håndlagede og andre unike ting. Siden er delt opp i tre avdelinger, hvor hver av disse er sin egen nisje.

 

Håndlaget, er stedet for kjøp og salg av håndarbeidsprodukter og egenproduserte gjenstander. Her er det et enormt utvalg av håndlagede produkter fra klær og alt av tilbehør, kunst, møbler, hudpleieprodukter og mat.

Mote er klesavdelingen, hvor det er fokusert på brukte klær og tilbehør. Her er det også en egen vintage avdeling for klær som minst er 20 år gamle og som er i god stand. Kategorien domineres dog av kvinneklær, for av over 500 produkter i denne kategorien, så fantes det kun tre herreplagg. Den siste avdelingen er

Samler. Her er det klassiske samlerobjekter de har satt fokus på. Du kan finne en rekke gamle produkter i denne avdelingen som bøker, musikk, film, og spill, til møbler og kjøkkenutstyr. Også her er det en egen vintage avdeling for produkter over 20 år noe de aller fleste produktene alikevel er.

Nettstedet klarer å samle alle selgere under en og samme paraply, slik at du som kunde kan søke etter produkter, kategorisert som en hvilken som helst nettbutikk, men, kjøpe produktene direkte av produsentene.

Eier

Epla.no er et relativt nytt nettsted som dukket opp på høsten av 2010 og er nok et resultat av shabby-chic og håndarbeidsbølgen som har har vokst frem de siste par årene, (#1)

noe designet også bærer preg av. Nettstedet eies av Epla AS som igjen ble stiftet året før. Nettstedet har vokst kraftig den tiden den har vært oppe. Ved en liten titt på listen over

butikker, altså folk som selger sine produkter, passerer vi 2500 personer. Hvis vi ser på forsiden og titter på produkt id for det siste produktet, så har det nå straks passerer 170.000, noe som altså viser oss antall produkter som tilsammen er og har vært på denne nettsiden.

Epla må jo også tjene penger. Dette gjør de ved å ta provisjon av solgte produkter. De beregner 5% av kjøpssummen samt 5 kroner for hvert produkt. Samenlignet med blandt annet finn.no hvor du må betale på forhånd når du legger ut produkter, koster det ingenting å opprette butikk og legge ut annonser på epla. Dette gjør terskelen for å utvide ditt eget sortiment lav og er nok mye av grunnen deres suksess.

Målgruppe og profil

Dette nettstedet henvender seg til to målgrupper samtidig. Det i seg selv gjør at det er mye man må tenke på i design og utforming av siden. Den ene målgruppen er de som selger produkter og den andre er de som kjøper.

Vi kan ta en titt på produktene og de som selger og se at kvinner dominerer stort. Jeg fant etter en liten sjekk, fem menn og samtlige av de var under samler avdelingen. Men nettstedet henvender seg i utgangspunktet ikke spesielt til kvinner.

Når det gjelder kjøpere så er det vanskelig å si ut ifra informasjonen man kan finne om denne nettsiden. Men basert på type produkter som selges er det nærliggende å tro at de fleste kundene også er kvinner. Nettsiden i seg selv har et pent og moderne design som nok er myntet på kvinner fra midten av tyveårene og opp. Selv om de første produktene som dukker opp på forsiden er selbuvotter og grytekluter klarer de å få deg til å klikke videre på nettstedet. Mye på grunn av designmessige triks, som å gruppere varer etter farger. Mer om farger og profil, litt senere i analysen.

Produktfunksjonalitet

Informasjonsdesign og struktur

Informasjonsdesign må kunne forklare noe visuelt, og du som bruker skal bli orientert og du skal forstå. Informasjonsdesignet må legge til rette for at brukeren kan være interaktiv med

informasjonen og kunne reflektere over de fakta som er presentert. [#2] Epla.no har en god mengde informasjon, og grensesnittet formidler denne informasjonen effektivt.

Fra hovedsiden er strukturen en toppseksjon med hovedmeny og logo, en meny til venstre som inneholder kategorier av varer. Ved å trykke på disse kategoriene av varer, kommer du til en brukers nettbutikk som har den varen du er ute etter.

Hovedsiden har ingen høyremarg, men et hovedområde som viser produktbilder. Siden har også en footer med informasjon.

Går man inn på et av produktene på hovedområdet, kommer man til en brukers nettbutikk, og der kommer

det en marg til høyre med informasjon om butikken og hvordan man kan gå fram for å handle produktet.

Multimedia og interaktivitet

●    Epla.no benytter seg av multimediafunksjoner som bilder, bildegalleri og slideshow på hovedsiden.

●    Nettsiden har egen login-funksjon med skjema som popper opp når du trykker på knappen Logg inn.

●    Du kan også registrere deg som bruker ved å trykke på knappen ”Registrer deg!”, og kommer da til en ny side med innsendingsskjema.

●    Under hovedmenyen er en søkefunksjon hvor du kan velge fra en ”rullegardinmeny”

om du vil søke fra epla, eplaMote, eplaSamler eller alle avdelinger.

●    Man kan melde seg på deres nyhetsbrev med å sende inn din e-postadresse i et felt i footeren, og man får tilbakemelding om at du nå får tilsendt nyhetsmail.

●    Epla er også på Facebook, og ved å trykke ”liker” på deres Facebooklink, er du også medlem på deres sider på Facebook og får tilbakemelding om det.

●    Epla.no har en funksjon for e-handel, slik at man kan bestille varer, og man får tilbakemelding om handelen ble vellykket.

●    ”Del dette produktet på facebook”, kan man gjøre for hver vare man finner på epla.no.

●    Epla.no har et eget forum, eplahagen, der man kan interagere med andre brukere/

selgere for tips/råd og nyheter. Da kommer man ut av selve nettstedet.

Navigering

Det som tidligere nevnt, navigering mellom de tre ulike avdelingene, håndlaget, mote og samler øverst på siden. Navigering for ulike produkter i en meny på venstre side av nettsida. De endres når du går mellom de ulike avdelingene. Den øverste menyen skifter farge

etter hvilken butikk du er på, blå for håndlaget, svart og grå for mote, og orange for samler. Bakgrunnen endrer også farge.

Menyene er godt synlige og endringen av farge er veldig effektiv. Du føler at du fortsatt er på samme nettside. Litt endring er det hvis du besøker forumet eller bloggen. Da er du ute av nettsiden og navigeringen der og bakgrunnen er helt annerledes.

Funksjonalitet

Man kan velge å lage en nettbutikk via epla.no og legge inn produkter i din egen butikk. For hvert produkt kan man legge inn inntil 5 bilder. Man kan skrive inn beskrivelse av produktet og kontaktinformasjon. Man kan betale gjennom privat oppgjør eller kredittkort (paypal).

For kunden vises pris på varen, hvor mange tilgjengelig av en vare, man kan legge varen i handlekurven og velge betalingsmåte. Man har også oversikt over flere produkter som selgeren har, og se hvor mange produkter denne selgeren har solgt (hvis valgt av selger). Kjøper har også mulighet til å kontakte selger og lese mer om denne butikken/selgeren. Selgeren kan opprette èn nettbutikk, og selge varer både på epla, eplaMote og eplaSamler.

Hvordan ser produktet ut?

Grafisk profil

Epla.no har fått utviklet sine websider fra Funkbit, et webutviklingsfirma som har spesialisert seg på å utforme grafiske webløsninger for små og mellomstore bedrifter. For sitt arbeid med elpa.no, fikk firmaet diplom på Gulltaggen 2010.

Epla.no var nominert i kategorien beste e-handelnettsted og

havnet til slutt på 5. plass.

For å utforme logoer og grafiske designelemener har epla.no fått støtte fra Kvinnovasjon Norge. Her har de fått økonomisk støtte for å kunne benytte seg av firmaer som nettopp Funkbit.

Nettstedets grafiske profil er helt klart feministisk rettet i en cottage/shabby-chic stil. Designelementene har organiske, runde former og avstemte metallpasteller som grunnfarger.

Layout

Nettstedet har klare horisontale linjer, en følger leseretningen. Det er bildeelementene som

i seg selv utgjør layouten. En bruker bildene til å orientere seg rundt om i nettstedet og fordi bildene fungerer så bra, bruker en ikke menylinja til venstre i like stor grad. Det er mulig at menylinjen vil bli brukt i større grad dersom brukeren er ofte inn på nettsiden og vet mer spesifikt hva han/hun er ute etter.

Den horisontale menylinjen helt øverst inneholder få menyvalg og er godt merket slik at en automatisk benytter seg av bildeelementene når en skal orientere seg om produktutvalget. Hele layouten signaliserer et nettsted der produktene er i sentrum og ikke selve eple.no- ideen i seg selv. Dette blir understreket også nederst i logoen ”små forelskelser hver dag”.

Farger

Som tidligere nevnt er fargepaletten klart feminint, men ikke småpikeaktig rosasætt. Selve bildene har eet lilla/blått skjær,og en kunne falt for fristelsen i å brukt en lys lilla farge på hovedmenyen og i logoen. Det er nok et bevisst og lurt valg at fargen her er en lys, metallisk blåfarge. På denne måten får siden et mer nøytralt, klassisk preg. Blått er jo tradisjonelt en farge som signaliserer seriøsitet og kvalitet. Nettstedet sender ut signaler om feminine og seriøse kvalitetsprodukter laget av småskalaprodusenter.

Bilder

I og med at bildene er det bærende designelementet for nettstedet, vinner de alt på at

bildene er tatt av profesjonelle fotografer. Både i farger og komposisjon utfyller bildene hverandre og utgjør en felles stil. Utfordringen for et slikt nettsted er når månedene går og nye produkter kommer inn og samarbeidet med de profesjonelle aktørene har opphørt. Det er da viktig fortsatt å satse på profesjonelle fotografier.

Typografi

Skriftstype Georgia er valgt med to forskjellige farger. En mørk sandfarge på selve informasjonsskriften og en blåfarge som harmonerer med blåfargen i logoen på klikkbare ord. Her igjen så står det svært lite på nettsidene, bare det nødvendigste. Det er igjen bildene som gir mest informasjon og bærer budskapet fram.

Video og animasjoner

Nettsiden inneholder kun et ”roll-over”-designelement hel øverst på nettsiden, ingen dokumentariske filmer eller andre designelementer som står og blinker eller lager lyd. Dette gir for denne nettsiden et preg av ro og harmoni.

Bakgrunn

Alle bildene og designelementene hviler på hvit bakgrunn, mens den samme blåfargen som i logoen ligger helt bakerst og er synlig på sidene kun på en bredformatskjerm. Det hadde kanskje vært fristende å legge inn border i bakgrunnen a la Moods of Norway / Kari Traa.

Det at de har valgt å ha en enkel og rolig bakgrunn er med på å forsterke inntrykket av at det er produktene som er i sentrum, profilert gjennom bildene.

Kilder

[#1]www.klikk.no/bolig/rom123/article570807.ece

[#2] www.bokstavenk.no