Denne “Webanalysen” (formal og innholdsanalyse av et nettsted) er en skriftlig oppgave ved “Digital mediedesign” som er et nettbasert årsstudium ved Høgskolen i Telemark, avdeling Notodden. Våren 2011

Av: Charlotte Nordmoen, May Bente Langhelle og Eva Marie Moen

Innledning

I denne webanalysen har vi valgt å se nærmere på nettstedet ”Cpunktet.no – for digge ligg og deilige orgasmer”, en side dedikert til kvinnelig seksuell nytelse. Innehaver og redaktør for nettsiden er Cecilie Kjensli, som er kjent fra media som en kvinne som snakker fritt og åpent om sex. Målet med siden er å informere og inspirere til bedre sex og fungere som et forum der man åpenhjertig kan utveksle tanker om temaet sex og slik gjøre det mulig ”å lære av hverandres erfaringer” (jfr. Om Cpunktet.no). Siden er har også fyldig informasjon om ulike sexleketøy og erotiske filmer. Informasjonen er lenket til Cecile Kjenslis nettbutikk for sexleketøy.

Grunnen til at vi valgte denne siden er at sexnettsider vanligvis har en helt annen grafisk profil og estetikk, og tradisjonelt sett har vært rettet mot menn. Vi syns derfor det var interessant å se nærmere på hva som gjør denne siden så spesiell.

I analysen vil vi hovedsakelig fokusere på de formale elementene som siden er bygget opp av og se på hvordan dette er brukt for å fremheve og underbygge innholdet og budskapet til siten.

Om nettstedet

Cpunktet.no ble copyrighted i 2009 og er produsert av webleverandøren Idium. Cpunktet.no er knyttet tett opp til nettbutikken, CecilieKjensli.com, og fungerer som magasinside og nettforum der man kan skaffe seg informasjon om temaet sex og den kvinnelige orgasme.

Den uttalte hensikten med siden er å være en inspirasjonskilde for kvinner som vil utforske sin egen seksualitet og ha mer god sex i hverdagen. En annen og mer underliggende hensikt er å informere om sexleketøy og på den måten skaffe nye kunder til ceciliekjensli.com. Cpunktet.no inneholder en del annonser knyttet til konkrete produkter man kan få kjøpt i nettbutikken ceciliekjensli.com og fungerer derfor også som en reklamekanal for produktene Kjensli selger i nettbutikken sin.

Innehaveren, Cecilie Kjensli, har formell bakgrunn som cand.mag i sosiologi, men kaller seg nå selvlært ”sexpirator”. Hun har erfaring som redaktør for Cupido, skribent for ”Vi Menn” og jentemagasinet ”Mag”, og diverse opptredener i radio og TV. I tillegg er hun omreisende foredragsholder og kursveileder, og tanken bak all hennes virksomhet er ” å spre informasjon om at seksuell nytelse er for alle og kan oppleves på mange måter” (jfr. Om Cpunktet.no).

Målgruppe

Målgruppen for nettsiden er hovedsakelig ”damer som ønsker velvære og seksuell selvtillit” (vår utheving) i følge siden selv. Men det presiseres også at man ikke ønsker å ekskludere noen, og at menn også er velkomne til å bruke siden og delta i forumaktivitetene.

Profil

Cpunktet har en lys og lett profil. Siden er ved første øyekast ut som et kvinnemagasin, og skiller seg dermed drastisk fra andre nettsider i samme sjanger. Profilen er med på å understreke målgruppen. Den er designet for moderne kvinner som er nyskjerrise på sex og nytelse, men også opptatt av kvalitet og god design.

Struktur og funksjonalitet

Design & struktur

Nettsiden er hierarkisk organisert (Erichsen 2009:506) men benytter en brei struktur. Det vil si at innholdet på siden er fordelt nedover i strukturen, men at det meste av sidens innehold er tilgjengelig med kun et par tasteklikk fra hovedsiden eller fra den siden man til en hver tid er inne på. Det er ingen bestemt rekkefølge man er ment å følge når man navigerer på siden og man kan selv velge hva av innholdet man syns er interessant og verdt å lese.

På neste side er det et oversiktskart som viser nettsidens oppbygging.

Sitens designer bygget opp som en trekolonners side med en header som en egen boks som flyter over hovedinnholdsboksen og to mindre  annonsebokser  orr. bildet wrst i analysen). lnnholdet er sentrert slik at det til en hver tid forholder seg i midten av vinduet til nettleseren, og dersom man forminsker nettleservinduet er det i f0rste omgang den graderte Iiiia bakgrunnen som forsvinner.

Headeren består av et bilde av Cecilie Kjensli i venstre hjørne, logoen til Cpunktet.no i midten og en annonse i høyre hjørne (”Bli med i c-gjengen”), understreket av en grå venstre-høyregradert linje med en nedsenket ”bølge” på venstre halvdel og en link til nettbutikken ceciliekjensli.com på høyre halvdel. Under denne linja er det en horisontal hovedmeny for siten, der man kan klikke seg frem til mer informasjon om siten, blogg, forum, shop og et oversiktskart over sidens struktur.

I hovedinnholdsboksen er de to sidekolonnene skilt fra hovedartiklene ved bruk av bakgrunnsfarge (beige). Den venstre sidekolonnen inneholder en navigeringsmeny som er delt inn i seks underkategorier der de fire første har fått tildelt sin egen fage:

magasinet (rosa) – der man kan finne frem til ulike artikler fordelt på åtte undertemaer;

shopping (blå) – som igjen er delt inn i kategoriene ”sexleketøy”, ”erotiske filmer” og

”butikkhjelp”;

medlemmer (grønn) – der man kan finne informasjon og få skrivetips og hjelp;

nyhetsbrev (oransje) – der man kan registrere e-mailadressen sin;

siste saker – der de fem siste sakene er fremhevet; og

mest lest – der de fem mest leste artiklene er å finne.

I den høyre sidekolonnen er det satt inn et søkefelt helt øverst, deretter er det felter for å logge seg inn dersom man er medlem eller ønsker å bli medlem, fulgt av et utvalg bildeannonser for produkter og snarveier til andre sider i siten (blogg (link fungerer ikke) og erotiske noveller).

Headeren og de to sidekolonnene er fast innhold på alle sidene som siten er bygget opp av – så lenge man oppholder seg inne på cpunktet.no forblir denne layouten konstant. Det er kun innholdet i hovedfeltet som endrer seg dersom man navigerer seg innover i siten.

Nederst i hovedfeltet ligger en bunntekst som også står fast uansett hvilken annen side du er inne på. Den inneholder gruppene Blogg, Forum og Shop. Her kan man klikke seg inn på lenker med de siste blogginnleggene, siste trådene i forumet , de mest populære erotiske filmene etc.

På forsiden er et utvalg artikler presentert i hovedfeltet. Hovedartikkelen står øverst i kolonnen, med overskriften øverst, et følgebilde som tar opp hele bredden og en kort ingress under. Eldre artikler er deretter satt opp to og to ved siden av hverandre med lik størrelse på følgebildene og overskriften på artikkelen og ingressen skrevet under bildet. Dette gir en veldig ryddig layout med god balanse mellom bilder, tekst og luft.

Siden benytter samme layoutprinsippet som de fleste nettaviser og magasiner, om enn i en noe strammere versjon. Dette gir assosiasjoner til slike informasjons- nettsteder    og    underbygger    sidens    image    som    informasjonsside    –    eller

”orgasmesenter” som siden selv skryter av (jfr. Om Cpunktet.no).

Navigering

Navigering handler om å lage en side med et system der man hele tiden vet hvor man er, hvor man kan gå og hvordan man kommer dit.

Cpunktet.no benytter hypertekst som navigeringsform. Det vil si at hver overskrift på siden er en link til en ny side i siten, noe som tydeliggjøres ved at markøren endrer form når musepekeren føres over teksten, teksten blir understreket, og i den venstre sidemenyen skifter også teksten farge i henhold til den underkategorien overskriften tilhører.

Hypertekst er en vanlig måte å organisere navigeringen på nettsider på, og utgjør derfor ingen utfordring for den vanlige nettbruker. Siden oppfattes som enkel å navigere i. Menyene øverst på siden og i venstre kolonne som står fast uansett hvor man beveger seg i siten gjør det lett å bla seg videre og finne tilbake, uten å få følelsen av at man har gått deg bort.

Alle interne lenker åpnes i samme side, mens eksterne lenker åpnes i ny tab eller vindu.   Det   eneste   unntaket   til   denne   regelen   er   dersom   man   trykker   på

”bildesnarveien” til erotiske noveller i høyre sidemeny – som er en intern side, men som åpnes i nytt vindu dersom man velger denne snarveien til siden.

Når man beveger seg innover i siden via hyperkoblingene, står det alltid øverst i hovedfeltet hvor man er, for eksempel: Forside / Magasinet / Saftig blanding. Det som her er markert med fet skrift fungerer som linker tilbake til de overordnede sidene man har navigert seg inn fra. I tillegg er underoverskriften man er på, uthevet med farge og understreking i menyen til venstre for ytterligere å fremheve hvor man er på nettsiden. Alt dette er med på å gjøre det enkelt å forstå hvor man er og gir mange muligheter for å komme seg dit man vil i siten.

Interaktivitet

Hensikten med interaktivitet er å engasjere brukerne og benytte det på en måte som skaper merverdi (Erichsen 2009).

På denne siden har man mulighet til å være en deltakende part og være med på å forme innholdet ved å:

♥ delta i de forskjellige forumene der inne, diskutere, spørre og svare på innlegg.

♥ lage din egen sexblogg. Du kan melde deg inn som medlem på siden og skrive ut dine lyster og fantasier.

♥ melde deg på for å få nyhetsbrev på e-post.

Du kan også bli venn med Cecilie Kjensli på Facebook, og dermed også få sjansen til å kommunisere direkete med henne.

Alle disse aktivitetene oppfyller kravene til interaktivitet i form av å invitere til aktiv deltakelse fra brukerne – i større og mindre grad (å melde seg på nyhetsbrev krever mindre av en bruker enn å skrive egen blogg). Ved å la brukerne av siden være med på  å  utforme  innholdet  og  øse  av  sin  egen  erfaring  og  kunnskap,  skapes  det merverdi i form av mer informasjon enn kun én person kunne produsert på egenhånd og ikke minst et større utvalg i synspunkter og holdninger. Å åpne for interaktivitet øker behovet for sensur og redigering fra innehavers side, spesielt på en side som omhandler  sex  der  man  har  en  tydelig  holdning  til  kvalitet  og  har  en  spesifikk

målgruppe i tankene. Det er opp til den enkelte bruker om hun ønsker å benytte seg av de interaktive mulighetene som siden tilbyr eller bare vil bruke den som informasjonsside eller underholdning. Dette anser vi som en styrke ved siden og det interaktive brukergrensesnittet som er valgt.

Multimedia

En del av reklamene som figurerer på siden, er laget som animerte bilder som skifter med jevne mellomrom. De fleste av disse er ikke laget i flash, men er gif-bilder med

25-29 animerte rammer, slik at selv nettlesere med installert flash-blocker og enheter

som ikke er kompatible med flash (iPad & iPhone) kan vise disse reklamene. Dette viser at webprodusenten med stor sannsynlighet har hatt et bevisst forhold til valg av reklamer og utfordringene som ulike enheter/nettlesere medfører.

Nettstedet bruker innimellom små reklamefilmer for de forskjellige produktene inne i artiklene. Dette er små filmer fra produsentene som viser produktene i smakfulle glamorøse omgivelser. Det er ingen ”how to do it” filmer. Disse videoene er enten presentert som en lenke eller et lite videovindu inne i artikkelen, slik at leseren selv kan velge om hun vil bruke tid på å se den.

Utseende

Grafisk profil

Cpunktet .no har valgt en grafisk profil som ligger tett opp ”vanlige” kvinnemagasinsider, som for eksempel kk.no, mag.no og kamille.no. Bruken av fargerike bilder med smilende kvinner, estetisk vakre sexleketøy, samt fraværet av nakne bryster og kjønnsorganer er med på å understreke dette. Inntrykket man får av siden er at her gjøres et tema som tradisjonelt sett har blitt sett på som snuskete og skittent, rent og estetisk.

Layout

Layouten er enkel og oversiktlig. Man kan si at selv om siden er laget for kvinner, har man ikke ”gått i fella” å lage  den  overfeminin  ved  bruk  av  romantiske  og snirklete  fonter  eller  andre  typisk  feminine  elementer som hjerter og blomster. Et lite unntak her er de små grå hjertene som er brukt som punktmerker i menyene Siste saker  og Mest lest (i venstre sidekolonne), samt Blogg, Forum og Shop (i bunnteksten).

Ellers er layouten holdt relativt ren og enkel. Det er likevel mange elementer på siden – skrift i ulike farger, bilder, annonser, etc. –  som  gjør at helhetsinntrykket ikke blir kjedelig og klinisk.

Farger

Hovedfargene på siten er lilla, hvit og beige. Bakgrunnsfargen er lilla som er gradert vertikalt fra lys til mørk. Lilla er en farge som i stor grad regnes som en ”jente-farge” fordi den ligger så tett opp til rosa som er fargen for ”femininitet, romantikk, beruselsesvermeri og ungdommelighet” (jfr. betydning av fargene) Lilla er tradisjonelt

assosiert med kreativitet, åndelighet og mystikk. Det er også resultatet av å blande rosa, jente fargen og blå, guttefargen som også er brukt mye som en nøytral farge på nettet. Bakgrunnsfargen er en lys lilla som gir en følelse av letthet. Pastellfarger fører tankene til noe som er delikat og skjørt, mens de klare, mettede fargene i overskriftene i navigeringspanelet gir et friskt, ungdommelig uttrykk. Vi forbinder lyse, friske farger med dameblader. De grå detaljene som på det bølgede banneret, strammer opp siden og gjør den mer moden og seriøs.

Bilder

På siden finner vi mange bilder i flere kategorier.

♥  Produktfoto

 

 

 

 

Det er lekre bilder av produktene, som er fargerike og flott lyssatt. Mot den lyse bakgrunnen står produktene ut som blikkfang. Bildene fremstår som profesjonelle, ikke noe man har tatt på bakrommet med et dårlig kamera. De er med på å sende signaler til oss lesere om  at eieren av siden satser på kvalitet.

♥  Illustrasjonsfoto

 

 

 

 

Til de forskjellige artiklene er det benyttet illustrasjonsfoto. Disse fremstår som innkjøpte byråbilder. ( Fotograf eller byrå er ikke kreditert.) Det er vakre kvinner og menn og naken hud, men hele tiden innenfor sømmelige grenser. Man ser ikke bare bryster og underliv. Hudtonene på bildene er delikate og menneskene på bildene er ofte ”vanlige” pene mennesker, ikke typiske pornomodeller. Dette gjør at bildene skaper en myk, sensuell stemning, perfekt tilpasset siden hovedmålgruppe: Kvinner.

♥    Portretter og reportasjebilder av Cecile Kjensli

 

 

 

 

Cpunktet har også mange portrettbilder av redaktør og eier Cecilie Kjensli. Hun er i Norge kjent som en inspirator og ekspert på sexleketøy, og bruker derfor seg selv bevisst i markedsføring av både side og produkter. Har hun først tatt inn et produkt i butikken, da er det testet av henne selv, og man vet at det ikke er tilfeldig valgt. Hun holder også mange foredrag og opptrer stadig i media som ekspert på sitt fagfelt. Siden blir oppdatert med artiklene der hun deltar i andre medier.

 

 

 

 

Det blir også brukt en del reportasjebilder av Cecilie i forskjellige settinger, på jobb og forskjellige eventer. Disse bildene er med på understreke lekenheten til både henne og siden hennes. De viser også at hun er stadig på farten, og at siden hele tiden er i utvikling.

For dem som ikke kjenner Cecilie fra før av, og ikke vet at hun er blitt et slags

”varemerke” i seg selv, kan dette fokuset på henne som enkeltperson virke noe forstyrrende og forvirrende – hvem er hun, hva står hun for, hvorfor er hun viktig i denne sammenhengen og hva er poenget med å promotere eieren av siden på denne måten? For andre som vet hvem Kjensli er og kjenner henne igjen fra TV og radio,  vil  det  at  hun  er  så  synlig  på  siden  kunne  fungere  som  et  slags kvalitetsstempel og gi en følelse av trygghet og seriøsitet.

Typografi

På siden er det brukt fonter som er lette å lese, som i et magasin eller avis. Man har ikke falt for fristelsen av å bruke romanstiske fonter for å gjøre det enda mer kvinnevennlig og romantisk, men valgt det enkelt og lettleselig. Verdana er en av de mest brukte skrifttypene på internett. Den er en grotesk som vil si at det ikke er forskjell på hårstrek og grunnstek. Dette gir et renere uttyrkk. Grotesker har heller

ikke serifer, noe som gjør fonten enda enklere. Valget av font viser at man har fokusert på å gjøre lesingen så enkel som mulig og at budskapet skal være i fokus. Det kan også ses på som en bekreftelse på at siden er laget med tanke på at både kvinner og menn skal kunne ha glede av den og derfor ikke søker å ”skremme bort” menn ved en for tydelig kvinnelig profil.

Bakgrunn

De fleste nettsidene for sexlektøy vi har kommet over, bruker utelukkende mørk bakgrunn, f.eks. http://www.coco-de-mer.com/ , http://www.annsummers.com/ , http://www.kondomeriet.no/, http://www.voksenlek.no/ (jfr bildene under).

 

 

 

 

 

 

 

 

Cpunktet.no har derimot en lys, lilla gradert bakgrunn. Dette gir en følelse av letthet og lekenthet. Siden virker også mer åpen og tilgjengelig, uten å være snuskete eller veldig eksklusiv. Brukerene trenger ikke å skamme eller gjemme seg for å surfe på siden.

Magasin <-­> sexshop

Siden magasinsiden cpunktet.no er så tett linket opp mot nettbutikken cecilieKjensli.com, er det på sin plass å si noe om det symbiotiske forholdet mellom disse to sidene.

Ved å ha utviklet cpunktet.no som en ”utvidelse” av nettbutikken sin, strekker Cecilie Kjensli seg lenger enn de fleste sexshop-eiere. Hun viser at hun har et større engasjement for saken enn kun de økonomiske hensynene, selv om det ikke er til å legge skjul på at magasinsiden virker som en reklamekanal for nettbutikken hennes. Det vi reagerer på er at selv om det er mange lenker til nettbutikken fra cpunktet.no, er det få lenker den andre veien – for dem som først har oppsøkt nettbutikken. Dette tyder på at Kjensli regner med at de som først har funnet frem til butikken ikke trenger å bli overbevist om at produktene hun tilbyr er noe de trenger, mens cpunktet.no er mer rettet mot ”sexleketøy-jomfruer” som enten syns det er flaut eller skummelt å kjøpe slike produkter eller som ikke vet hva som finnes og dermed trenger en innføring om temaet. På den måten fungerer cpunktet.no som en portal inn til sexshopen, og er garantert med på å gi CecilieKjensli.com flere treff og øker sjansen for salg. Ved å linke butikken med magasinet gjør hun med andre ord en genistrek.

Rent layout-messig er sammenhengen mellom de to sidene litt forvirrende:

Shop knappen i hovedmenyen fører oss til en annen nettside, ceciliekjensli.com. Siden ser ganske kjedelig ut i forhold til cpunktet. Den er helt steril, hvit med et noe blekere bilde av Cecilie Kjensli som eneste visuelle bindeledd til cpunktet.no. Det hadde kanskje vært en fordel å ha nettbutikken på samme side som magasinet for å slippe ekstra navigering for brukeren, og dobbelt vedlikehold for eieren. Samtidig kan vi se fordeler ved å ha de to sidene separat. Magasinet virker mye mindre markedskynisk ved “bare” å være et magasin. Ved å dele butikk og magasin når hun nok ut til et bredere publikum. Det er kanskje større sannsynlighet for å navigere seg inn på en side med artikler om sex enn en butikk som selger sexleketøy. Og siden cpunktet.no ikke virker uanstendig, vil damer som ikke vanligvis ville gått i en sexbutikk, navigere seg til ceciliekjensli.com. Uansett ser vi det som en helt klar fordel  å  oppdatere  utseende  til  nettbutikken  slik  at  den  samsvarer  mer  med magasinet og dermed underbygger markedsføringen av Cecilie Kjensli og det gode arbeidet hun har lagt ned i magasinsiden.

Konklusjon

Vi syns at siden cpunktet.no er ryddig, stilig, enkel å navigere og relativt oversiktlig. Layuot-messig har man gjort mange gode valg for å treffe målgruppen, som er nysgjerrige og kvalitetsbevisste kvinner. Cecilie Kjensli når sannsynligvis et bredere publikum med sitt smakfulle, lette design enn et typisk nettsted for sexleketøy. Magasinformatet gjør  nok  at  man  bruker  lengre  tid  på  nettsiden, og  dette  øker kanskje salget på cecilekjensli.com.

Kilder

Web

Forside: www.cpunktet.no

Om Cpunktet.no:

http://cpunktet.no/Om_Cpunktetno/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2

32

Betydning av fargene: http://www.interiørtips.no/betydning-av-fargene

Lee, N. R. (2002) Colour as a Tool for E-Branding. [online] London http://www.colormatters.com/research/nrl_ebrand.pdf [23.02.11]

Bøker

Erichsen, S. H. (2009) Mediedesign 3.5. Oslo: Gan Aschehoug