Denne “Webanalysen” (formal og innholdsanalyse av et nettsted) er en skriftlig oppgave ved “Digital mediedesign” som er et nettbasert årsstudium ved Høgskolen i Telemark, avdeling Notodden. Våren 2009

Analyse av nettstedet Tulip & tatamo


www.tulipogtatamo.no

Gruppe 6 – Web og informasjonsdesign.
Hit vår 2009

Hva er produktet?

tulip & tatamo er et nettsted for butikken med samme navn – en butikk som selger designerklær.

Eier

Eieren av nettstedet er designerne Katarina Grasmo og Line Hvalbye Grønli. De driver også butikken og konseptet (merkevaren) Tulip & tatamo Trikotasje AS.

Hensikt

Hensikt med tulip & tatamo er å skape klær for: ”jenter som er stolte av å være jenter – jenter som ønsker seg humoristiske, fargeglade, behagelige, feminine og ikke minst unike plagg”. Deres ide er å lage kjoler som ingen andre har maken til – mote som passer til både hverdag og fest. Alle plagg i tulip & tatamos kolleksjon er unike.

Målgruppe
Målgruppen er uten tvil kvinner med en viss kjøpekraft. Dette kan vi se ut av prisene på kjolene som er fra kroner 1000,- til 3000,-. Når vi går inn på minishopen ser vi at kun få kjoler er til 1250,-. Prisen for resten av kolleksjonen ligger på rundt kr. 3000,-. Videre er de opptatt av ”se og bli sett” faktoren. På nettsiden skriver de: ” Våre kolleksjoner/kjoler har vært godt eksponert i media ved at kjente og kjære personer har funnet sine unike plagg – kanskje har du sett noen!” Videre skriver de at de fleste kundene er: ”kvinner mellom 20 til 60 og er prinsesser, studiner, revisorer, skuespillere, forfattere, advokater, konsulenter, designere, vær-piker, husmødre, forfattere, programledere, artister, bestemødre, konfirmanter, gravide som nybakte mødre, rørleggere, kunstnere, kiropraktorer, kontorassistenter, idrettsutøvere, bursdagsjenter JA, jenter som er stolte av å være jenter – jenter som vil ut i verden og smile!”

Selve butikken ligger i Pilestredet i sentrum av Oslo.

Profil

Når du åpner nettstedet fester blikket seg raskt på en strektegning av to prinsesser med bustete hår. Tegningen er laget i sort og bortenfor står navnet tulip & tatamo med understrekning og ordet trikotasje nedenfor. Under dette igjen finner vi menylinjen med disse valgene: klærne, minishop, om oss, her finner du oss, samarbeidspartnere, minnebok.

Menylinjen er klikkbar og ordene endrer farge når du klikker på dem. Forsiden preges av et flashalbum som viser bilder av forskjellige produkter fra tulip & tatamos kolleksjon.

På forsiden av tulip & tatamo ruller det bilder av flotte jenter med plagg i duse farger og under står det:

”Hei kjære jenter som ønsker seg en hjertekjole fra Tulip og Tatamo. Sjekk ut vår minishop!!

Våre unika kjoler er det dessverre ikke mulig å bestille, disse kan kun kjøpes i vår butikk i Pilestredet!
Bildene på hjemmesiden vår er eksempler på lignende plagg som du vil finne i butikken!”

Fargene er et av flere viktige visuelle virkemidler som skal skape særpreg og gjenkjenning og fargene som går igjen er lilla, orange og rosa, som mange vil mener er typisk feminine farger.

Tekst samt tre rosa hjerter er et grafisk element på alle sidene:

Butikken med de myke sukkertøyene…”

Profilen er nok tenkt feminin, myk og avslappet, men med kvalitet og stil.

Hvordan produkt virker?

Informasjonsdesign

Presentasjon av informasjonen på nettsiden er ikke delt opp i logiske enheter. På startsiden står det ` Våre unika kjoler er det dessverre ikke mulig å bestille, disse kan kun kjøpes i vår butikk i Pilestredet!`. Når man går på Minishop står det UNIKA kolleksjon med kjoler og priser som man kan bestille. Når de skriver om klærne er det er ikke noen bilder av kjolene, kåpene eller stofftypene de bruker for å lage klærne, bare ren tekst.  Bilder av ferdige produkter finnes i Minnebok.

Struktur

Informasjonen er organisert lineært. Sidene kommer etter hverandre i en på forhånd bestemt rekkefølge:

Multimedia

Lysbildefremvisning (album) på frontsiden med til sammen 9 bilder fra den siste kolleksjonen. Bytter i en hastighet på ett bilde pr sekund.

Interaktivitet

Man kan skrive e-mail, ringe eller stikke innom butikken. Adressen og åpningstid står nederst på alle sidene.

Navigering

Navigering handler om å lage et system der brukeren alltid vet hvor en er, hvor en kan gå, og hvordan en kan komme dit.

Siden har ingen ”Hjem” knapp i menyen, men ved å klikke på logoen eller headingen kommer en tilbake til forsiden.

Logo og heading er i .gif format.

Menyen består av knapper med rollovereffekt som bytter mellom orange skrift på lilla bakgrunn og motsatt når musen beveges over dem. Rollovereffekten gjør det lett å forstå hvor en skal klikke, men det er ingen informasjon om hvilken side brukeren til enhver tid befinner seg på.

Enkelte av menypunktene har rullegardin med klikkpunkter for å komme til andre sider innen samme nettsted eller til eksterne sider (samarbeidspartnere). I Firefox blir musemarkøren til en stolpe (skrivemerke) når den holdes over menypunktene i rullegardinmenyen.

Det virker litt tilfeldig om sidene åpnes i samme fane eller i ny fane. Dette er noe forvirrende og virker spesielt uheldig når en klikker på bildene i kolleksjonen og det åpnes en ny fane for hvert bilde.

Funksjonalitet

Siden gir ingen utfyllende informasjon verken om kolleksjoner eller priser. Den virker derfor mest som et slags galleri der mulige kunder kan ta en titt for å se hva slags klær tulip & tatamo lager. Dersom en ønsker mer informasjon må en enten ringe eller ta en tur til butikken i Pilestredet.

Pris og opplysning om størrelse mm er tilgjengelig i minishopen og det skal være mulig å bestille plaggene som er avbildet, men siden dette er unike plagg vil eierne av siden måtte oppdatere bildene på minishopen hver gang noen har kjøpt et plagg – og dette står det ingen ting om. De andre sidene har ikke datooppdatering.

Det står heller ikke hvem som er ansvarlig for siden (web design).

Metatagger

Siden mangler mangler fullstendig metatagger for beskrivelse av innhold og  nøkkelord

<title>t u l i p &amp; t a t a m o</title>
<!– InstanceEndEditable –>
<meta http-equiv=»Content-Type» content=»text/html; charset=iso-8859-1″>

<script language=»JavaScript»

Manglende nøkkelord og beskrivende tekst (som vises som tilleggstekst i f.eks et Googlesøk) vitner om liten kunnskap om hvordan søkemotorer fungerer.

Tilgjengelighet

Det er ingen ledsagende tekst til bildene i galleriene. Bildene i seg selv har heller ikke alternative tekster, kun bildenavn slik som: 09_TulipTatamo_0016.jpg. Dette sammen med manglende informasjon om hvilken side en befinner seg på gjør sidene umulig å bruke for bl.a. blinde og svaksynte.

Hvordan produktet ser ut?

Vi vet ikke om tulip & tatamos nettsted er bevisst minimalistisk, ”hjemmesnekret” eller så gammelt at programmene for webdesign ikke kunne lage mer avanserte nettsider enn dette. Sannsynligvis er det siste ikke korrekt da domenet tulipogtatamo.no ble opprettet i 2004 og de første nettsidene på domenet er registrert i 2007 (informasjon fra alexa.com).

Sidene består av to sett med tabeller på hhv. 750 pixler i heading og 624 i innholdsdelen. Tabellene er satt transparente slik at bakgrunnsfargen også blir tabellfargen.

Siden er uten synlige rammer og deles kun av en menylinjen med 6 knapper horisontalt øverst på siden.

Bakgrunnsfargen er ensfarget svakt lilla / rosa ”#D1B4D8”.

Hovedteksten er sort, men rosa og orange brukes enkelte steder for å fremheve deler av innholdet på sidene.

Fargevalgene er ganske utradisjonelle med lilla/rosa/orange/sort som hovedfargene. Sidene har et minimalistisk oppsett med lite tekst, hjertedekorasjoner og logo.

Bruk av ordet Trikotasje gir assosiasjoner til noe gammeldags (sannsynligvis tilsiktet)

Fonten i headingen er sannsynligvis Courier New, mens resten av siden er satt til å bruke tegnsettene Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif.

Teksten på siden er midtjustert.

Skrifttypen i headingen  gir også et minimalistisk inntrykk, noe som forsterker førsteinntrykket av siden.

Denne måten å skrive navnet på, med ett mellomrom mellom bokstavene, er også brukt i HTML koden i navnet på siden: <title>t u l i p &amp; t a t a m o</title>.
På denne måten vil Tulip og Tatamo skille seg ut fra de andre sidefanene i en browser.

Forsiden domineres av et flash album som viser noen av Tulip og Tatamos produkter. Flashbildene, i størrelsen 198 x 299 pixler,  er satt til å bytte hvert sekund.

Bildene på siden er små (de fleste er rundt 20 Kb) og åpnes lett. Noen av bildegalleriene, som Gamle kolleksjoner, er lange og dermed vanskelig å orientere seg i spesielt siden det ikke forekommer tekst og bildene åpnes i en ny fane når en klikker på dem.

Konklusjon: Tulip & tatamo trikotasje oppleves som en fargeglad og kreativ side, men dessverre rotete og ulogisk. Bildene på forsiden skifter altfor fort, og det er harde skifter mellom bildene. Det passer dårlig med stilen til kjolene. Bildene tar all fokus, og gjør det vanskelig å konsentrere seg om å lese det som står på siden ellers. Det burde være mulig å stoppe den selv eller at den stanset etter en runde.

En nettside skal fungere så godt at en slipper å tenke, men tankekaoset begynner i det øyeblikket en navigerer seg ut fra hovedsiden, da finnes det ingen hjemknapp, eller det vil si; en må lete godt for å finne den. Hvis en tilfeldigvis har funnet en kjole som en ønsker å kjøpe, så viser det seg at kjolene kun kan kjøpes i deres butikk i Pilestredet – dessuten er kjolene langt dyrere enn først forespeilet gjennom deres prisantydning. Dette er uheldig for en nettside som skal selge sine unike – eller unika – kjoler. For det står faktisk unika! Det er nærliggende å tro at det dreier seg om en skrivefeil, at de mener Tunika kjoler, men det kan jo også være at innehaverne er svenske og at det faktisk står unika? Her har vi ikke noe godt svar. Det positive med nettsiden er de sterke fargene, strektegningene av prinsessene og ikke minst de flotte kjolene.

Vi mener nettsiden til Tulip & tatamo trikotasje ville hatt godt av en totalrenovering og omorganisering av strukturen for på den måten å selge kjoler til jenter som er stolte av å være jenter – jenter som vil ut i verden og smile!”

Kilder:

“Webkommunikasjon” av Nina Furu, Nettredaktørene.no

”Effektiv nettskriving” av Ove Dalen, Cappelen 2009

”Mediedesign 3.0” av Stein Holmboe Erichsen, Gan Aschehoug 2007