Denne “Webanalysen” (formal og innholdsanalyse av et nettsted) er en skriftlig oppgave ved “Digital mediedesign” som er et nettbasert årsstudium ved Høgskolen i Telemark, avdeling Notodden. Våren 2010

Formal og innholdsanalyse av nettstedet

http://www.moodsofnorway.com/

Moods of Norway

Moods fo Norway startet med designerguttene fra Stryn; Peder Børresen og Simen Staalnacke i 2003.

Økonomisjef Jan Egil Flo har blitt innlemmet i selskapet i senere tid.  Moods of Norway startet med design av klær og har utviklet sitt konsept til klær med tilbehør som briller, sko, med mer. I tillegg til designutdanning, har Børresen og Staalnacke utdanning innen markedsføring.

Målgruppe

Målgruppen deres er definert til folk som liker morsomme klær. De henvender seg til et ungt publikum. Designet er fargerikt, humoristisk og lekent og pirker bort i kulturarven vår og det vi og turistene tenker på som typisk norsk.

Profil

”Vi hat tatt utgangspunkt i den norske historien. Derfor engasjerer Moods of Norway så mange”

Vi ser at de klarer å formidle noe gjennom klærne sine. De forteller historier og fortellinger og dette skaper engasjement. Både gjennom klærne og hjemmesiden formidles historier av norske oppfinnere, historiske personer og ikke minst lokale helter. De har også brukt helt nære personer som en av designernes egen bestemor og oldemor.

Etter at de startet opp i 2003, har de doblet omsetningene hvert år, og har nå passert 100 000 000.

Konseptets mål ved oppstart var å skape en internasjonal merkevare. De hevder selv at de ikke har brukt penger på markedsføring og logoen lagde de selv i Word.

Deres forretningsidé lyder som følger:

Et norsk kleskonsept som kombinerer produkter tilpasset brukerens ulike stemninger med en twist fra norsk historie, kultur og tradisjoner


Informasjonsdesign og struktur

Moods of Norway har en leken design og arkitektur over informasjonen på websida si. Ved første øyekast er det menyen oppe på nettsiden som er utgangspunktet for navigasjon, men når man utforsker lykkehjulet/jordkloden nærmere, finner man bilder som er trykkbare. Disse bildene fører til informasjon, videoer og bilder. Nettsiden til Moods of Norway er såpass spennende og annerledes enn mange andre nettsider at det egentlig aldri er noen reel fare for at man lukker siden ned, før man oppdager de spennende og litt uventede veiene til enda mer informasjon.

Hovedmenyen på toppen av siden er hierarkisk. Dette er den vanligste måten å organisere et større nettsted på (Kilde: Mediedesign 3.5). Informasjonen deles inn i enheter som utdypes nedover i strukturen.

De trykkbare bildene

Stavkirka: Historien bak Moods of Norway

Her kan man se fire ulike bilder, og lese om hvordan det hele startet, og hvordan Moods of Norway har utviklet seg.

Traktor: Produktinfo

Her kan man se 56 bilder av ulike Moods of Norway-kreasjoner. Man kan i tillegg lese faktatekst om produktene og hva Moods of Norway har som grunnfilosofi.

Geiter; Link

Direkte link til Moods of Norway sin blogg: http://my.opera.com/moodsofnorway/blog/

Amerikansk skilt: Video 1

Her får man se en artig video, hvor hovedpersonene bak designfenomenet reiser gjennom Las Vegas på et flygende teppe.

Elgskilt: Presseomtale

Siden oppstarten har Moods of Norway høstet veldig god omtale i pressen. Bak elgskiltet kan man lese litt om feedbacken fra pressen, og se 49 bilder/fremsider.

Limousine: Limo-informasjon

Moods of Norway har gått til innkjøp av en flott limousine som de har malt lysegrønn, inkludert rosemaling- planen er også å plante grønt gress på taket. Her kan man se 46 bilder fra diverse turer i limousinen, og lese litt om bakgrunnen.

Luftballong 1: Video 2

Video med mange kjente ansikter, fra Moods of Norway sitt show i Oslo, august 2008.

Luftballong 2: Video 3

Gammeldags video som forestiller fra ullstoffets vei fra A til Å. Her får man se sauer som får daglige bad og turer i skjønne omgivelser. Man får også se saueklipping og flotte naturbilder. En humoristisk video, som oser av Norgesreklame.

Rosa fiskebåt: Båtinfo

Moods of Norway liker å sette sitt eget preg på ulike fremkomstmiddel. I tillegg til sin grønne limousine, har de kjøpt en fiskebåt, som de har malt rosa. Her kan man se 43 bilder fra ”morobåten”.

Luftskip: Flaggskip – butikker

Presentasjon av Moods of Norway sine viktigste butikker, som ligger i Stryn, Olden, Oslo, Geiranger, Bergen, Trondheim, Geiranger, Los Angeles, Japan og Reykjavik. 18 bilder fra ulike butikkåpninger etc.

Multimedia og interaktivitet

Oppe i høyre hjørnet er det en knapp hvor det står ”MUSIC”. Dersom man trykker på denne, dukker det opp en platespiller, hvor man kan velge mellom sju spesielt utvalgte sanger: ”Everyday People”, ”Surfin Bird”, ”Don`t get around much”, ”Bongo Bong”, ”Sofa Rockers”, ”Stranded in the jungle” og ”Ska ska ska”.

Av interaktivitet er det verdt å nevne linken til bloggen, men det finnes ikke noe forum hvor publikum kan diskutere/skryte/klage på Moods of Norway, verken på bloggen eller på hjemmesiden deres.

Navigering og funksjonalitet

Målet ved en god nettside er å opprettholde interessen til leseren lenge nok til at senderen får fram alt de har på hjertet til mottakeren/leseren. En god del av denne utfordringen ligger i å skape et navigasjonssystem som er intuitivt og lett å bruke, samtidig som det vekker interesse og holder denne interessen ved like (Kilde: Mediedesign 3.5). Moods of Norway lykkes godt med sin navigasjonsmetode, men det er noen ting som kan bremse litt i navigasjonsflyten. Når man går inn på de ulike bildene i lykkehjulet/jordkloden, dukker det opp en informasjonstekst og en rekke bilder. Man kan fort tro at eplene fører deg videre til neste side med informasjon, men det stemmer ikke. Ved å trykke på et eple åpner et nytt bilde seg, og deretter forvandles eplet til en epleskrott. På denne geniale og enkle måten unngår man å kikke på det samme bildet to ganger. For å bla i informasjonen må man dra ned knuten i tauet som ligger til venstre i ramma. Dette er ikke et innlysende valg og kan bremse navigasjonsflyten noe.

Layout / design

Hjemmesidens grunnkomposisjon består av skjermbildets rektangelform som ligger som en bakgrunn for en halvsirkelform i nedre del av bildet. Denne halvsirkelen er egentlig del av en sirkel som kan roteres.

Bakgrunnen, som opptar store deler av flaten, er avbildningen av en dag – eller natthimmel og gir en rolig bunn for halvsirkelformen som består av mange elementer. Sirkelen forestiller en jordklode og vi blir ønsket velkommen til Mood of Norways world. Mens vi venter på nedlasting av siden, får vi følgende velkomst:

Welcome to the Moods of Norway world

Please come inside and have a lovely time

… It’s worth the wait!

Sirkelen er delt inn i fire forskjellige landskap som bytter på å være hovedmotiv ettersom sirkelen roteres.

Landskapene avbilder fjell, grønne enger, fiskevær, geiter, en traktor, en fiskeskøyte, et elgskilt osv. En stavkirke er sentralt plassert på toppen av halvsirkelen. Typiske elementer som er lett å forbinde med norsk natur og kultur.

I nedre høyre hjørne av hjemmesiden finner vi Moods of Norways logo, diskré plassert på et skilt. Her kan vi gå inn for å ta en titt på en video om gutta bak bedriften.

På tross av gjenkjennelige, norske elementer gir hjemmesiden et litt surrealistisk inntrykk:

Den rare, norske idyllen brytes fort av at stavkirken løftes oppover av en rakett, et gammelt fly kommer durende over himmelen, en gul luftballong svever over en rosa fiskeskøyte.

Motivene fremstår som avbildet i vidvinkel, fargene er forsterket, og noen steder er naturlige farger byttet ut med mer glorete eller unaturlige.

Halvsirkelen/sirkelen kan gi assosiasjoner til en jordklode, men også et

lykkehjul på tivoli. Man snurrer og lurer på hvor det vil stoppe. Alt dette fanger vår oppmerksomhet, gjør oss nysgjerrige og holder oss fast.

Det er to muligheter for å gå inn på de ulike lenkene Moods of Norway har til de andre sidene sine: Noen av billedelementene som raketten, traktoren, kuene, fisleskøyta, luftballongen, Moods of Norway-skiltet er klikkbare.                                           Alternativt kan man benytte menylinjen som ligger plassert øverst på siden. Verken størrelse eller farge er med på å fremheve denne, men raketten, med stavkirken på toppen peker opp mot den. Teksten blir imidlertid bedre fremhevet når man drar musepekeren over. Da kommer det opp en rød, rektangulær bakgrunn for navigasjonsknappene: News, Products, Shops, Contact, Press/ Media, Blog ogWebshop. Går vi inn på disse vil vi se at sirkelen/kloden trekker seg noe ned og et sort rektangel fyller store deler av billedflaten. Mot denne sorte flaten kommer det opp relevant informasjon og enkelte steder små bilder som et supplement til teksten.

Det er brukt en font uten seriffer (Arial?), skriften er stort sett hvit mot svart bakgrunn, men også enkelte steder rød. Lesbarheten er noe variabel. Skriftstørrelsen kan for enkelte bli for liten og noen steder gjør rød skrift mot svart bunn teksten litt flimrete. Sidene og produktene oppleves som rettet mot ungdom, så det er mulig at man ikke har tatt hensyn til middelaldrende og eldre menneskers behov for lesbar tekst.

Konklusjon

Moods of Norway flagger tydelig sin profil på nettsiden sin:

Det litt sprø, ungdommelige i en blanding med det sære norske. Man trekker litt på smilebåndet og blir litt nysgjerrig på hva dette kan være. Og siden vi kjenner igjen elementer fra vår kulturarv, så kjenner vi oss kanskje litt hjemme på denne kloden, uavhengig av alder. Den livlige musikken som følger siden understreker profilen. Siden byr på mange inntrykk og musikken spilles på hverandre. Det kan kanskje bli litt overdrevent med virkemidler, men igjen lekent og ungdommelig.

Hjemmesiden som møter oss sier imidlertid lite om hva som er Moods of Norways produkt, – nemlig klær. Dette gjør at siden i stor grad er rettet mot en bestemt gruppe, – de spesielt interesserte som allerede vet hvem Moods of Norway er og hva de driver med. De håper nok også på å få annen ungdom interessert på grunn av sidens profil.

Kilder:

Mediedesign 3.5

http://www.norskdesign.no/video/fra-nachspielide-til-eksportvare-moods-of-norway-article3138-636.html

_______________________________________________________

Skjermbilde av http://www.moodsofnorway.com , tatt 11.03.2010