Denne “Webanalysen” (formal og innholdsanalyse av et nettsted) er en skriftlig oppgave ved “Digital mediedesign” som er et nettbasert årsstudium ved Høgskolen i Telemark, avdeling Notodden. Våren 2009

Oppgave 5

Formal- og innholdsanalyse av et nettsted

Analyse av nettsiden www.kafeoslo.no

Vi har valgt å analysere nettsiden til Kafe Oslo. Den er enkel og har likevel en eleganse som tiltaler oss. Etter vår mening er dette den største utfordringen når det gjelder webdesign: å kunne gjøre det enkelt og funksjonelt, men samtidig estetisk.

Om produktet

Kafe Oslo ligger i det forholdsvis nye Litteraturhuset i Oslo. Litteraturhuset skal være et dynamisk sted med mange ulike aktiviteter som foredrag, debatter, litteraturhappenings mm.

Gjestene er gjerne mennesker med høyere utdanning og med interesse for litteratur, samfunnsspørsmål og debatter av ulike slag. Aldersgruppen spenner fra 20 år og oppover.

Hensikten med Kafe Oslo må være å traktere dette publikummet og gjøre Litteraturhuset til et levende og pulserende sted, også utenom arrangementene.

Som de skriver så humoristisk i innledningen til sin meny: ”Kjære gjester, Velkommen til Kafè Oslo, Litteraturhusets avdeling for ikke-åndelig føde.”

Strategien Kafe Oslo har valgt er å satse på ”husmannskost”, der fokus er på gode råvarer blandet med en snev av det kontinentale. Det jordnære blir det sofistikerte.

Denne filosofien speiler seg også i designet på nettsiden, slik vi kommer tilbake til i det følgende.

Struktur

Startsiden har et ryddig, enkelt og elegant utseende, der det visuelle er i sentrum. Likevel har den god funksjonalitet.

Den har en lineær, forutsigbar struktur, som er ryddig og grei å finne frem i. Navigasjonsknappene er plassert i øverst feltet og er godt synlige. Det er få, men viktige knapper. Noen har underknapper. Logoen fører tilbake til startsiden, slik det er vanlig på mange hjemmesider.

Alle undersidene er laget med samme mal. Navigasjonen står fast. Det samme gjelder tekstfeltet i midten. Dette gjør at nettstedet er enkelt å navigere i. Du beholder til enhver tid oversikt over hvor du er.

Innhold

Det virker som Kafe Oslo har tenkt gjennom hva som bør være med, og hva som kan utelates på nettsiden sin – less is more. Du finner åpningstider, meny og interaktiv booking. I tillegg synliggjøres Kafe Oslos nære samarbeid med Litteraturhuset med egen knapp til deres hjemmeside. Kvaliteten på maten er understreket med egen knapp til kokketeamet bak kafeen.

Når det gjelder struktur av innhold, kan det kommenteres at det er litt forvirrende at undersiden ”meny” begynner med så mye tekst. Den kunne gjerne ligget på en underside ”om oss”. På undersiden ”meny” ønsker vi å vite hva vi kan kjøpe på Kafe Oslo og hva det koster. Helst vil vi ha svar uten å scrolle, slik tilfellet er på undersiden ”åpningstider”.

Vi savner i grunn en egen underside med ”om oss”. Samarbeidet med Litteraturhuset og Kjelltoresmat kunne kanskje også vært beskrevet der, for å gjøre det tydeligere for de som ikke kjenner kafeen fra før. På den annen side ville mange som bare vil se på menyen muligens ha droppet å lese denne informasjonen, og dermed gått glipp av filosofien bak kafèen.  Uansett har nettstedet svar på det meste vi lurer på og har passe med innhold.

En annen ting vi savner, er bilder fra kafeen, både utvendig og innvendig. Bilder gir ofte en god indikasjon på hva slags spisested det dreier seg om.

Layout/design

Siden gir et rolig og elegant inntrykk. Layouten er stram på grunn av de vertikale og horisontale linjene i rutenettet, og vi synes den fungerer godt etter hensikten. Profilen er hva vi velger å kalle jordnær, kreativ eleganse, med kvalitet og enkelhet som viktige stikkord.

Startsiden er visuelt bygget opp av kvadratiske flater i forskjellige fargenyanser, fra mørk grålilla til lysere grårosa. De duse fargene gir en mykhet til kvaderatene. Siden står midtstilt på en dypere grå bakgrunn.

Tekstfeltet er hvitt, med sort tekst. Dette gir maksimal lesbarhet i forholdet mellom farger.

En løk er bygget inn som et grafisk element i 18 av totalt 24 kvadrater som utgjør hovedfeltet på siden.  Repetisjonen av løken gir nettsiden en godt helhetlig grafisk uttrykk. Det hele rammes inn av en svart, smal ”footer” nede, samt knappene og logoen som ligger i de 6 resterende kvadratene øverst.  Den svarte fargen gir god kontrast og dynamikk til siden.

Symbolikk

Ved siden av sin estetiske form, kan løken også ha stor symbolverdi. I den grad det er grønnsaker en ikke kommer utenom, så er løk en av disse. Du kan verken lage krafter, sauser eller gryteretter uten løk – egentlig ikke engang en enkel, grønn salat. Litt finhakket løk på toppen setter alltid en spiss.

Sannsynligvis er løk spist siden bronsealderen – og kanskje før. Opprinnelig stammer løk fra Sentral-Asia, men kom til Europa via Egypt. Der ble den dyrket både bokstavelig talt og som en kultgjenstand.

Løk har ingen kjerne. Og nettopp av den grunn så de gamle egypterne på den som et symbol på evig liv. Løken var et betydningsfullt objekt, som ble brukt for eksempel i forbindelse med begravelser. Egypterne overførte kjennskap om løken til grekerne og romerne.

Løk ble sett på som rensende. Både idrettsfolk og gladiatorer brukte løk til og med utvortes, for å stramme opp kroppen og musklene (muligens ikke for dens aroma). Løklagene som skrelles av, kan også ses som et bilde på utforsking og utvikling.

Uansett tolkning står løkens organiske form og buede linjer i fin kontrast til de harde geometriske kvadratene i oppbyggingen av Kafe Oslos nettside.

Typografi

De svarte navigasjonsknappene står i sterk kontrast mot alle de neddempede fargene. Derfor blir de godt synlige på nettsiden. Det er brukt en hvit skrift på det svarte. Dette gir stor kontrast og gjør skriften klar og tydelig.

Typografien ellers er enkel og har god lesbarhet. På navigasjonsknappene er det benyttet tekst uten seriffer, Myriad Pro.  På all annen tekst er det brukt skrift med seriffer, Sylfaen. Skrift med seriffer gir en bedre flyt i lesingen, noe som er bra fordi det er en del skrift på undersidene. Det gir også et preg av å være et sted med tradisjoner.

Teksten under ”barknappen”, skiller seg ut ved at overskriften ikke har seriffer slik som på de andre undersidene.

Konklusjon

Som det kommer fram i det foregående, synes vi Kafe Oslos nettside er et eksempel på god webdesign. Den er brukervennlig, informativ og estetisk. Siden er harmonisk, rolig og elegant i designet, slik også kafeen fremstår i virkeligheten.

Kilde:

Løk som symbol:

http://www.bt.no/forbruker/mat/article365675.ece