Denne “Webanalysen” (formal og innholdsanalyse av et nettsted) er en skriftlig oppgave ved “Digital mediedesign” som er et nettbasert årsstudium ved Høgskolen i Telemark, avdeling Notodden. Våren 2010

WEBANALYSE
Web- og informasjonsdesign, Digital mediedesign 2010

Produkt og eier
Websiden Etsy.com fungerer som en portal for håndlagde- og vintageprodukter. Siden eies
av en amerikansk bedrift som ble formet i 2005. Det er en bedrift og et nettsamfunn i følge
hjemmesiden. Etsy.com har 75 ansatte, spenner verden over og har kjøpere og selgere som
kommer fra mer enn 150 forskjellige land. Antallet av selgere er flere hundre tusen.
Adressen ifølge «snail mail» på websitet er: Etsy Inc., 55 Washington Street, Suite 512,
Brooklyn NY 11201, USA

Bedriftens misjon er å gjøre det mulig for mennesker å leve av å lage ting og skape kontakt
mellom skapere og kjøpere. Visjonen er å skape en ny verdensøkonomi basert på å «kjøpe,
selge og leve håndlaget».
The Etsy Community tilbyr også flere Forum, hvor mennesker hjelper andre. I Live Chat får
du svar med en gang, Street Team som er en supportavdeling og Virtual Labs er workshops
på nettet hvor man kan lære mer om å skape produkter.
Websiden er kolossalt stort og rommer mye mer enn man kan se med en gang. Likevel er
forsiden relativt enkel og headeren rommer det som man trenger å vite i utgangspunktet.


Hensikten med Etsy.com
Hensikten med siden er stort sett oppsummert i det tidligere, under misjon og visjon, men
likevel så er det jo en økonomisk side av saken. Det koster å selge noe på websiden og det
koster noe å være medlem. Som selger må man altså betale en medlemsavgift uansett om
man får solgt noe eller ikke, og etterpå påfaller en faktureringsavgift som bare betales ved
reelt salg. Det koster ingenting å være kjøper annet enn produktets pris og frakt.
Ettersom websiden fungerer som en portal, har hvert produkt et slags webside i websiden.
Alle selgere får hver en side, som i praksis fungerer som dennes egen webside underlagt
Etsy.som. Layouten er linket til hovedsiden og alt blir styrt gjennom Etsy.com. Du kan dele
informasjon på facebook, twitter, youtube, kamboodle og tumbir mv. og alt reklamerer for
Etsy.som. Ønsker du kontakt med selger direkte må du logge på Etsy.com og gå via siten for
å skrive med selgeren.
Samarbeidspartnere er PayPal og TRUSTe. Begge er kjente samarbeidspartnere for ehandel.
Den første er en sikker betalingsmetode, den andre er en måte for USA å handle
med EU-land i overensstemmelse med lovkravene.
Hensiktet med sitet er både det idealistiske å utbrede en håndlaget livsstil (langsiktet) og det
enkle, å drive en nettbasert bedrift som formidler kontakten mellom selger og kjøper av
unikaprodukter produsert av enkeltpersoner til enkeltpersoner (kortsiktet).

Målgruppe
Etsy.com appellerer til enkeltpersoner (ikke bedrifter) med interesse for håndlagde produkter.
Tross en viss representasjon av menn så er det primært kvinner denne siden henvender seg
til. Selgerne spenner fra ganske unge og til middaldrende, så vidt vi kan se. Her er det
smykker, keramikk, klær mm. til personen som ønsker en unik og spennende stil. Det er
mulig å dele siden, enkelte deler av siden og et enkelt produkt på en stor variasjon av sosiale
medier, og det tolker vi i retning av en yngre målgruppe. Målgruppen er i alle fall stilbevisst
og i den grad firmaets visjon kan tolkes i en miljøriktig setting, så er målgruppen
sannsynligvis også miljøbevisste.
Etsy.com appellerer dessuten til mennesker som er vant til og trygge på å foreta innkjøp på
nettet både nasjonalt og internasjonalt. Målgruppen er nettvante og derfor ganske krevende
mht. oppdateringer på bloggen, hyppig oppdatering av produkter og overskuelig og lettvint
kjøp og deling av informasjon. Dette lever etsy.com opp til. Høyre spalte inneholder øverst og
nederst pris og handlekurv og nedover har man de forskjellige delingsmuligheter samt
opplysninger om selger, produkt(er), antall visninger, delingsmuligheter samt Etsy.com’s
egne medlemsmuligheter, som å legge til Favorites. Vi mener derfor, at målgruppen er i
aldersgruppen 20-45 år med en overrepresentasjon av kvinner. Målgruppen er særdeles
erfarne på nettet og kjøper trygt på tvers av landegrenser.

Profil
Etsy.com er helt enkelt delt opp i to spalter, en header med navigasjonsmeny og en footer.
Det gir en meget ryddig inntrykk av en ellers utrolig omfangsrik side. Sidens layout og profil
stjeler ikke oppmerksomhet fra de produkter og selgere som siden formidler til kjøperen.
Profilen for selve Etsy.com er enkelt, ryddig og troverdig. Logoen er så enkel at den nesten
går an å overse tross fargevelget:

Her er ingen utsmykning, ingen fancy elementer eller smart typografi. Fargevalget kommer vi
tilbake til i et eget avsnitt. Stien under navigasjonsmenyen er enkel og viser alltid hvor man
befinner seg på websiden:


Hvordan produktet virker – informasjonsdesign og struktur

Designet av informasjonen er laget slik at brukerflaten ser enkel ut, men i virkeligheten
dekker websiden over en ganske stor og kompleks struktur, som er oppbygget hierarkisk
med mange kryssingsmuligheter.
Sidens venstremeny lister 31 kategorier av håndlagde ting. Hvis man tar utgangspunkt i en
tilfeldig valgt kategori for eksempel Patterns, så er det under denne kategori 2 208 sider man
kan se igjennom (hvis man orker). På hver av disse sider presenteres 21 bilder fra
forskjellige kunstnere. Hver av disse sider dekker over en kunstners eget side, hvor
produktet man har klikket på presenteres sammen med andre produkter fra samme kunstner.
I dette eksempel er det altså 2 208 sider * 21 produkter pr. side = 46 368 sider fra forskjellige
kunstnere. Dette er imidlertid ikke helt sant, for det er en del gjengangere. Således kan den
samme kunstneren presentere flere produkter innenfor samme kategori, som da fører den
potensielle kjøper hen til samme side. Men likevel, det er ganske mange produkter og
ganske mange håndverkere som får presentert seg på en relativt overskuelig måte.
I tillegg til venstremenyen presenterer startsidensiden (indexsiden) også en toppmeny, som
vist ovenfor:


Logoen «Etsy» fører en tilbake til startsiden. Buy presenterer kjøperen for ennå flere måter å
sortere seg igjennom produktene på, f.eks. Treasury, Shop local og Editors picks. Det kan
diskuteres hvorvidt denne måte å navigere på gir overblikk, men det gir i alle fall morskap i
stil med Googles Jeg prøver lykken-feature. Sell er en «how to…» kategori som enkelt og
greit forteller deg hvordan du selv kan bli med på siden og selge dine håndlagde produkter –
hvordan, hva det koster osv. Community er et slags forum hvor det går an å følge med på
hva som skjer på håndverksområdet og selv ha meninger om hva som er godt og hva som
ikke er. Her er medlemmerne mer aktive:

Visse kategorier går igjen, som Storque Blog som er neste kategoris hovedemne. Det
samme gjelder for Vitual Labs som også kan finnes på mange forskjellige måter på siden.


Under Blog’en er det mulighet for å følge med på nyheter, videoer, anmeldelser, «how-to» og
mange andre ting. På mange måter kan dette sidens funksjonalitet minne om andre sosiale
mediers utforming. Det er stort og henvender seg til mennesker med den samme livsfilosofi,
som kommuniseres i deres visjon. Her kan man møte andre både kunstnere og kjøpere med
samme interesseområde som en selv. Kjøpere blir i visse tilfelle selgere på et senere
tidspunkt og det oppfordres jo til denne livsstil. Det selges mønstre (patterns) og det
oppfordres til å chatte, anmelde, kommentere og skrive direkte til kunstnerne. Dette gjør
siden dynamisk og sosialt.
Interaktivitet
Det er som nevnt flere forskjellige måter å kommunisere på mellom kunstner/selger og
kjøper. Enten via bloggen eller ved å legge inn positiv eller negativ tilbakemelding under
”rating”. Man også sende mail direkte til kunstneren. Man kan også legge produkter eller
kunstner til favoritter eller legge til et hjerte som viser at man liker enten produktet eller
kunstner. Akkurat det med å ”heart” noe er en hyggelig og morsom mulighet til å vise at man
setter pris på kunsten/kunstneren.
Under Community er det linker til Chat, Forum og Virtual Labs. Under Virtual Labs finner man
forskjellige rom: ”Classroom”, ”Auditorium”, ”Gallery”, ”Sun”, ”Moon”, ”Sky”. Under de
forskjellige rommene finner man informasjon om hva som skjer, det seg være utstillinger,
hjelp til å bruke etsy.com enten som kjøper eller selger, workshops eller møter.
Hver selger kan legge sin egen logo som header på salgssiden. Dette gjør at man få følelsen
av å handle direkte med kunstnere i deres egen lille nettbutikk.
Navigering
Navigeringen på denne siden er relativt grei. Selv om man kommer seg innover
undermenyer og under-undermenyer, så kan man hele tiden lett komme seg tilbake til der
man var i utgangspunktet. Man kan finne hvert objekt ad flere søkemetoder, noe som er
spennende. Om man har brukt standard-søkings-metoden noen ganger, så kan man bli
overrasket over det man finner når man bruker de alternative søke-metodene.
For å eksemplifisere navigeringen på denne siden, ønsker vi å ta for oss førstesiden. I
venstrekolonnene har man to forskjellige menyer. Den første er en liste over alle kategoriene
som man kan søke opp. Denne listen begynner på accessories og ender med woodwork, i
alt 31 kategorier. I menyen under finnes seks andre måter å lete opp objekter på. Dette er
spennende menyer, som gjør at man finner uventede ting. Man kan i denne menyen søke
etter farge på objekter, kronologisk (etter publikasjonsdato), etter anbefalinger og min favoritt;
forhandlere nær en selv.
Det neste på førstesiden er 3 kolonner med bilder av objekter til salgs. Det er fire rader med
bilder av diverse objekter. Disse objektene er utvalgt av en bruker av nettsiden, og man kan
velge å gå inn på dennes profil, men kan velge de enkelte objektene eller selgeren av
objektet. Det kan se ut som at objektene velges av fargehensyn, for de matcher hverandre
godt, det ser delikat ut.

Under disse utvalgte objektene ligger spalten Featured Seller. Her får en av samfunnets
brukere presentere seg og sitt arbeid på hovedsiden i et par dager. Man får en liten omtale
av vedkommende, og så ligger det en link til en lengre artikkel om vedkommende. Tre bilder
av selgerens arbeider ligger under tekstbolken.
Siste teaseren er en henvisning til bloggen og alle de sidene som er relatert til denne.
Helt nederst på alle sidene er standardopplysninger om nettstedet, det er presseinformasjon,
informasjon om en vil finne jobb hos etsy.com, samt alt av rettighetsopplysninger.
Funksjonalitet
Vi har her å gjøre med et salgssted som har en søkemotor, er blogg og presentasjon av
kunstnere. Vi har kun brukt siden som kjøper, og synes den er virkelig spennende. Vi liker
særlig godt de forskjellige måtene man kan finne objekter på.
Om man er på den andre siden, og bruker etsy.com som utsalgssted, kan det sikkert være
frustrasjoner rundt prising av forskjellige ekstratjenester, krav til oppdatering og, som med
alle forum, et visst krav om å være til stede for å henge med.
Noen av søkemetodene er ikke så appellerende til meg: By Color virker rotete, Treasury litt
tilfeldig. På Custom finner man også en artig søkemotor. Kjøperen skriver en beskrivelse av
varen den ønsker, og selgere legger inn bud på nettopp denne varen. Funksjonen kalles
Alchemy, altså prosessen for å lage gull. Dette er en morsom måte å kjøpe et produkt som
jeg ikke har sett før. Den som har fått flest selgere interessert, har fått 125 tilbud om produkt
(per 23.02.2010)
Grafisk profil
Om den grafiske profilen kan man trygt si at etsy har satset konservativt og trygt. Fargevalg,
typografi, objektenes plassering, menyenes plassering er alle i lett oppfattelig sammenheng.
Man har en del bevegelige bannere og reklamer, men det er ingen reklamer for leverandører
utenfra etsy.coms univers. Det som reklameres for er leverandører, som man uansett er inne
for å finne. Logoen representerer firmaet fint, og den kan brukes i alle tenkelige
sammenhenger (trykksaker, på nettet etc). Logoen er tidløs, lett gjenkjennelig, enkel i både
utforming og brukervennlighet.
Layout
Sidene består stort sett av bilder. Selv når man går inn på ”snakkesidene”, så er det bildene
som dominerer. Man deler opp sidene med å variere i størrelse på skriften og ved å plassere
deler av skriften på høyre og deler på venstre side av bildet.
Kommer man helt inn på et produkt, presenteres dette med et stort bilde. Prisen står like til
høyre sammen med handlekurven. Under bildet ser man en beskrivelse med ord, og til
høyre, under prisen, ser man hvem forhandleren er, og hva for andre ting denne
forhandleren har til salgs. Under informasjonen om selgeren, får man igjen velge om man vil
kjøpe produktet. Slik er det ikke vanskelig å legge flotte produkter i handlekurven når man
først har funnet dem.
De spennende søkefunksjonene har stilig, men ikke svært funksjonelle layouter. I
”tidsmaskinen” er det en spiral med bilder som kommer mot en. I By Color beveger man
musepekeren omkring på en pallett, og plutselig popper bilder som har nettopp den fargen
opp.

Farger
Det er ikke brukt mange farger på websiden. Heller ikke sterke farger. Det er stilrent,
konservativt og trygt. Det er en ryddig side, men siden den er så enkel som den er kan den
virker litt kjedelig. Fargene som er brukt i headingen er brunoransje og gråbeige. Bakgrunnen
er helt hvit. Det er mye informasjon på alle sidene og derfor er det greit at det ikke er brukt så
mange eller sterke farger slik at bildene og teksten kommer tydelig frem. Samtidig er det lagt
en farge på hver kolonne, for eksempel venstre kolonne hvor man finner en lang produktliste
i en lys grå farge slik at den skiller seg fra den helt hvite bakgrunnen. Det samme er andre
kolonner med tekst på de forskjellige sidene. Fargebruken på hele siden når man går inn på
forskjellige linker, Community, Blog etc, er alltid i fargene brunoransje, brunbeige, turkis,
sort/grå eller grønn.
Bilder
Alle produktene er avbildet og det er fine og tydelige bilder. På forsiden er det «handpicked»
bilder av produkter som er funnet ved søking på siden. Til forskjell fra sider som for eksempel
finn.no og ebay.com er bildene på etsy.com av helt annen kvalitet. Fordi det er en side hvor
man kun kan selge håndlagde produkter er det også av kunstnerens interesse at produktet
tar seg så godt ut som mulig på bildet.
Video og animasjon
Nettsidens første side har bare to animerte innslag, 2 rader á 6 bilder Recently added items
som rykker nedover med 3 sekunders intervall. Det virker ikke som om bildene repeteres, så
kanskje dette viser en konstant tilførsel av objekter til salgs. Den nederste bevegende
illustrasjonen er en henvisning til Storque artikler. Her finner man 10 artikler som beveger
seg frem og tilbake for å pirre leterens interessen. Det er påfallende at disse animasjonene
er plassert helt nederst på siden, og ikke slik at man ser den direkte når man kommer inn på
siden.
Under Blog finner man link til ”Videos”. Her finner man videoer av noen av kunstnerne som
viser prosessen i hvordan de lager kunstverkene sine. Dette er interessant og morsomt. For
eksempel kan man finne en video av en mann som viser hvordan han lager et bord i tre, en
keramiker som viser hvordan hun lager ting i porselen eller et ektepar som lager
bruksgjenstander og bord med tremosaikk. Det ligger ute 51 videoer for øyeblikket.
Time Machine er en flott animert søkefunksjon hvor bilder kommer mot en i en spiral. De
begynner midt på skjermen, og beveger seg i sirkelbevegelser mot leteren mens de blir
større og større. Man har to piler i bunnen av skjermbildet, en for å gå bakover i tid, og en for
å bevege seg fremover i tid. Det nyeste bildet kommer først.
By Colors er en liknende funksjon, men her drar man musepekeren over et kvadrat hvor man
har regnbuens spekter, begynner med rød på venstresiden og møtes med rød på
høyresiden, øverst finner man lyse nyanser av fargene, mens man helt nederst har mørke
toner.

Typografi
Det er brukt enkel font både til logoen og til resten av informasjonen, CSS’en sier
Helvetica/Arial sans serif er brukt til headeren. Enkelte steder og også Times New
Roman/Times/Georgia med serif blitt brukt. Samtlige av disse fontene er anbefalte webfonter
fordi de oppfattes på alle slags browsere. Dette understreker det enkle og tradisjonelle ved
denne nettsiden. Det er brukt forskjellig størrelse på teksten, 8-12 punkts tegn.
På farget bakgrunn er det brukt hvit tekst, hvilket gjør det tydelig og lese og det ser pent ut.
På produkter og produktinformasjon er det turkis og grønn tekst. Dette gir en fargetilførsel
på siden, det er tydelig å lese og ser pent ut.
Underteksten «Your place to buy & sell all things handmade» er av annen og mer spesiell
font enn ellers på siden. Denne fonten passer fint til innholdet i teksten:


Konklusjon
Det er en vellykket nettside, hovednavigeringen er enkel og oversiktelig. Fargevalget er lite
prangende. Men siden har en risiko for å miste kunder fordi siden er for nøytral. Man får
ingen hint på den første siden man møter om hvor nettsamfunnene, skravlerommene, og
workshopene er. Vi mener at etsy.com underspiller siden. De prioriterer funksjon, heller enn
selvskryt og henvisninger.
Det er verdt å overveie, hvorfor forsiden og fargevalget er såpass nøytral? Man ser, at det er
ganske mange mennesker involvert i siden, både ansatte (75), selgere (flere hundrede
tusen) og de har laget flotte søkefunksjoner som man møter på siden Buy. De kunne ha
laget en mer spennende forside, men velger altså å ikke gjøre det. Dette er helt sikkert
tilsiktet, så mulige forklaringer kunne være at de kanskje er mer kjent i USA (siden er
amerikansk), og at vi nordmenn dermed ikke får med oss reklamekampanjer og TVreferanser.
Dessuten kan det være at de mener at produktet/tjenesten er så bra at de ikke
trenger overdådighet ved første blikk. Det kan vi si oss enige i.

________________________________________________________________

Skjermbilde av http://www.etsy.com, tatt 11.03.2010